Størstedelen af udviklingen af vores platform er foregået hos en ekstern samarbejdspartner, men for to måneder siden valgte vi, at ansætte en softwareudvikler.

Det har krævet mange overvejelser at nå til beslutningen om, at trække omkostningen, der naturligt er forbundet med at have en udvikler fuldtidsansat, ind i det store regnestykke. Ser man den omkostning som en ulempe kunne vi dog hurtigt konstatere at den blev udlignet af en lang række af fordele, der fulgte løsningen.

Vi kan nu se at den finansielle gennemsigtighed vi opnår, er en stor fordel – kort sagt, hvad sker der for udviklingskronerne og hvornår. Endnu vigtigere er det, at vi er tættere på maskinrummet i udviklingen af platformen – men den største gevinst ligger et andet sted.

Mærker vores kunder egentligt en ændring?

De vigtigste interessenter i vores operation og udvikling er vores kunder – og det er dem, der har fået den største gevinst ved at vi har en udvikler i huset. Den agilitet og forkortede responstid vi har opnået, resulterer i at en given forespørgsel, justering eller en helt ny feature kan få liv langt hurtigere end før.

Vi kan tage vores softwareudvikler med ud til kundemøderne eller ringe ham op, mens vi er hos kunden – han kan hurtigt besvare spørgsmål og afgøre om specifikke justeringer af platformen til den enkelte kunde kan realiseres. Samtidig kan han, på grund af hans ekspertise, hjælpe os med at afdække behov hos kunden, fordi hans fokus ligger et andet sted end vores.

 Paradoksalt nok – og samtidig heldigvis, vil vores kunder ikke bemærke, at vi nu har en softwareudvikler på lønningslisten. Produktet har som sådan ikke ændret sig endnu og vores service er den samme. Kunderne forventer et færdigt produkt og det er hvad vi leverer.

Forskellen er, at vi nu kan levere et ekstremt fleksibelt og agilt produkt. Det anser vi for en af de vigtigste værdier i platformen, fordi ingen af vores kunders procesgange og operationer er ens. Netop denne diversitet bevirker at vores platform skal kunne tilpasses og finpudses til hver enkelt kundes behov – et fleksibelt produkt fordrer en fleksibel organisation. Det er vi kommet et skridt nærmere nu.